Analyse og innsikt

Nettsideanalyse og kontinuerlig forbedring

Data­drevet optimalisering gjør at siden aldri blir utdatert og gir økende avkastning over tid.
Bernt Roalkvam
Designer og utvikler

Lanseringen er starten, det er da vi begynner arbeidet med å finne ut hva som faktisk selger. Analyse avslører hvor brukeren stopper, og iterasjon løser hinder.

Verktøy for god analyse

Vi bruker Plausible Analytics, et betalt alternativ til Google Analytics. Vi velger Plausible fordi det fungerer helt fint uten cookies, dermed slipper vi å plage leserene med unødvendige bannere for å hente inn samtykke. Plausible Analytics selger heller ikke dataen fra din nettside til andre tredjeparter.

Oppsett av analyse

Vi setter opp mål og henter inn data om: 

  • Hvilke knapper som brukes mest
  • Hvor mye tid leseren bruker på innhold
  • Hvor langt de scroller
  • Hvor ofte nettsider fører til at lesere forlater nettsiden
  • Hvilke sider som bidrar til flest konverteringer
  • Definere rekkefølgen på ønsket handlinger

Når dette er satt opp får våre kunder tilgang til et dashboard der de, uten å bli overveldet, kan se trender og hvilket innhold som faktisk fungerer. Les mer om analyse uten cookies

Kontinuelig forbedring

VI bruker innholdet som artikler, ressurser og case studier for å finne ut hva som fungerer for din bedrift.

Forbedringshjulet

  • Publisere en ny artikkel/ressurs/case studie
  • Samle data i to-tre uker
  • Sammenligne nøkkeltall med tidligere opdateringer
  • Foreslå endringer eller nye tester
  • Gjenta

Når en artikkel, ressurs eller case studie scorer bedre enn tidligere innhold vet vi at en treffer et behov i markedet, dermed kan en bruke informasjonen til å justere tekst og innhold på forside og produktsider.


Lurer du på hvordan en oppdatering av nettsiden eksponensielt kan øke konverteringer fra annonsene dine? Sjekk ut vår artikkel om konverteringsoptimalisering!

Her har vi samlet de vanligste spørsmålene vi mottar

Hvor ofte bør vi gå igjennom statistikk for nettsiden?

Det avhenger av hvor mye trafikk dere har, men en ukentlig sjekk bør holde for de fleste. Det er viktig at en i bedriften eier ansvaret for å rapportere måltallene, hvis ikke blir dette glemt.

Må nettsiden vår ha cookies og cookiebanner?

Nei, som en bedrift som ikke tjener penger på annonser eller har en nettbutikk med stor katalog er det helt unødvendig å bruke cookies i analyse.

Hvilken statistikk er mest relevant for nettsiden?

Trafikk og trafikkilder - Hvor mange besøker siden og hvor kommer de fra? Konverteringsrate - Hvor mange av brukerene gjør det du vil de skal gjøre? Brukerengasjement - Hva gjør brukerne på siden? Brukeradferd - Hvor faller brukerne av? Hva gjør de på nettsiden?

Krever endringer i Webflow hjelp av en utvikler?

Webflow Editor lar deg oppdatere mange elementer selv, noe som gjør det lettere for alle i bedriften å bidra med innhold. Men om det er tyngre ting eller store operasjoner som skal gjøres, kan det være lurt å få hjelp av en ekspert.

Når kan vi forvente å se resultater av endringene vi gjør på siden?

Store endringer gir utslag ganske raskt. Små justeringer viser utslag etter én til to uker. Det baserer seg på hvor mye trafikk siden har. En side med høy trafikk vil raskere danne seg et datagrunnlag som viser resultatene.

Hva syntes du om dette innlegget?

Takk for tilbakemeldingen! Dette vil bidra til at vi kan justere og prioritere innholdet på nettsiden.