AI har på kort tid begynt å ta opp kampen mot søkemotorene, vi bruker de til å hente alt fra nyheter til forskningsartikler, til å forstå lover og begreper. Bare hos Open AI ble det sendt 18 milliarder meldinger ukentlig i Juli 2025, noe som tilsvarte rundt 10 % av den voksne befolkningen i verden.

Direkte innblikk i hva folk bruker disse tjenestene i er sjeldne, men i september kom det en rapport fra National Bureau of Economic Research og Open AI. De har kategorisert titals millioner av samtaler det siste året og dette er de mest interessante funnene.
Hva spør vi mest om?
Det vi snakker mest med AI-agenter om faller innenfor disse kategoriene
Hvordan har dette endret seg over tid?
Endring i brukernes søkemønsteret knyttes ofte til når nye modeller og nye muligheter lanseres, men vi kan også se et sterkt skifte der flere bruker AI som søkemotor.
- Praktiske veiledning står relativt stabilt på 29 %. Spørsmål som: “Gi meg 10 idéer til kreative kampanjenavn for et lokalt bakeri?” eller “Hvordan lager jeg en enkel prosjektplan?”
- Skriving ender på 24 %, ned fra 36 %. To tredjedeler handler om redigering av egne tekster, ikke skriving fra bunnen av.
- Å finne informasjon ender på 24 %, opp fra 18 %. Alt fra spørsmål om tolkning av verdenshendelser, til hvordan en lager bernaise. Det er denne kategorien som som enklest kan sammenlignes med googling.

Spørsmål om Teknisk hjelp, særlig programmering, har falt fra 12 % til 5 %, dette mener vi bestemt at skyldes programvarer for å skrive kode som Cursor, Windsurf og Copilot har tatt over markedet. Multimediaspørsmål har vokst til 7 %, drevet av lansering av bildegenerering i april 2025.
Hvorfor søker vi mer i AI nå?
Det er tre tydelige grunner:
- AI oppleves raskere enn Google. Vi slipper å lete i ti faner, vi får svaret direkte.
- AI tilpasser forklaringen. Den kan forklare Norgespris på strøm som om du var fem år, eller gi deg en teknisk og sosioøkonomisk forklaring.
- AI blir en del av hverdagen. Vi bruker den til å forstå lange mailtråder, oppsummere møter, eller til å tolke komplekse tall og rapporter.
AI har i løpet av det siste året gått fra å primært være en "ghost-writer" til å bli oppslagsverk, lærer og sparringspartner.
Hva betyr dette for bedrifter?
Når kunder stiller flere spørsmål direkte til AI, handler synlighet ikke lenger bare om Google. Det handler også om å bli den kilden AI trekker inn når den svarer. Denne nye måten å jobbe med innhold for AI på kalles "Answer Engine Optimization (AEO)"
La oss si at noen spør:
“Hva er de beste regnskapsføreren i Trondheim?”
Hvem blir nevnt? Hvis svaret ikke inkluderer din bedrift, mister du muligheten lenge før kunden går til Google.
Hvordan kan du forberede deg?
- Bygg inn kunnskap i innholdet ditt. Skriv artikler som svarer på spørsmål slik folk faktisk stiller dem.
- Bruk naturlige søkefraser. Eksempel: “rimelige prosjektstyringsverktøy for team som jobber hjemmefra”.
- Tenk AEO, ikke bare SEO. AI må kunne lese, forstå og stole på innholdet ditt. Det nytter ikke bare å gjenta samme søkeordet 12 ganger på nettsiden, en må være konkrete, basere tekst på erfaringer eller data.
For norske bedrifter betyr dette et skifte: en må fokusere på synlighet i AI-søk. Hvis du vil forstå mer om hva dette innebærer, kan du lese artikkelen vår Hvordan vil B2B-salg endre seg med AI-søk?, om hvordan kjøpsprosesser flyttes inn i AI-verden.
Konklusjon
Norske bedrifter må slutte å fokusere på “Hva kan AI skrive for meg?” og "kan vi automatisere generering av innhold for SEO?". For å forbli relevant må fokuset skiftes til “Hvordan kan vi bli svaret AI gir når noen spør?”.
På ett år har majoriteten av AI-bruken flyttet seg fra å produsere tekst til å gi svar. Informasjonssøk har eksplodert og er den kategoriene i sterkest vekst. Om du vil vite mer om hvordan du får ditt innhold synlig anbefaler vi å lese Slik optimaliser nettsiden din for AEO, GEO og synlighet i AI-søk, en praktisk guide for neste steg.