AEO

Hva sier AI om din merkevare? Hva er AEO og hvordan måler du det?

AEO handler om å optimalisere hva AI sier om din merkevare eller ditt produkt, men hvordan vet en hva som blir sagt? Vi introduserer verktøy som gir det innsikt i AI-samtaler.
Bernt Roalkvam
Designer og utvikler

AEO, eller Answer Engine Optimization, er et nytt begrep som dukket opp tidlig i 2025. Det handler om å forstå og påvirke hvordan kunstig intelligens omtaler din merkevare. Når kjøpsreisen i økende grad starter i ChatGPT eller Google AI Overviews, blir det kritisk å vite hva disse motorene faktisk svarer på spørsmål som angår deg.

Markedet er fortsatt ungt. De fleste aktørene er små startups og vibekodere som har bygget raske løsninger for å teste markedet. Noen fungerer bedre enn andre, men fellesnevneren er at produktene fortsatt er umodne og relativt kostbare.

Hvordan fungerer disse verktøyene

De fleste løsninger sender jevnlig forespørsler til ulike språkmodeller og analyserer responsene over tid. Metoden er ressurskrevende fordi hvert spørsmål må testes flere ganger i flere modeller, ofte seks eller flere forespørsler per test. Resultatet gir innsikt, men med begrensninger: svarene varierer fra gang til gang og endres når modellene oppdateres.

Mange større selskaper gjør dette fortsatt manuelt. De søker opp selv i ChatGPT, Perplexity eller Gemini og lagrer svarene manuelt slik at de kan analysere hvordan det endrer seg over tid. Dette fungere greit, men er ekstremt tidkrevende.

Våre erfaringer

Som ledende på AEO i Norge ser vi klare mønstre:

  • Rundt 80%1 prosent av AI-søk gjennomføres ved bruk av ChatGPT, fokuser på denne først.
  • AI prioriterer innholdet den finner på nettsidene dine fremfor å generere egne beskrivelser
  • Det ditt ansvar som nettsideeier å "fortelle AI hva den skal si videre" gjennom tydelig, strukturert og oppdatert innhold.
  • God sidestruktur og konsist språk må være på plass for at AI skal bruke innholdet ditt, sjekk hvordan en skriver slik at innholdet ditt blir valgt.

Med andre ord: verktøyene kan hjelpe deg å overvåke, men fundamentet er fortsatt kvaliteten på teksten på din egen nettside. Triksene som en benyttet i "SEO-eraen" vil ikke være like effektive, og nettsideeiere må omstille innhold for å forbli relevant.

Produktene som finnes i dag

Her er en oversikt over selskaper som tilbyr AEO-verktøy i dag, med priser og hvilke metrikker de måler:

Selskap
Prisnivå
Hva måles / metrikker
  • $9/mnd – 10 instrukser, 2 modeller
  • $25/mnd – ubegrenset instrukser, 4 modeller
  • $55/mnd – ubegrenset, alle modeller, analytics
Daglig oppdateringer, Sett opp egene instrukser(Prompts), AEO Checker henter og analyserer ca. 25 datapunkter og gjennomfører Sentiment Analyse. Dette vil si at de ikke bare ser hvor ditt selskap er nevnt, men også i hvilke sammenheng, positiv eller negativ. Tjenesten er ikke mer enn en måned gammel men den fungerer bra.
  • $19/mnd – 10 instrukser, 3 merkevarer
  • $49/mnd – 50 instrukser, 10 merkevarer
  • Enterprise – ubegrenset, API, 24/7 support
AI synilghets analyse, merkevaremonitor, ukentlige rapporter og enkel innsikt. Tjenesten deres er litt dyr for antall instrukser, men her kan en ha flere merkevarer. SÅ det kan passe bra for et selskap som analyserer for flere bedrifter. Støtter de vanligste modellene.
  • $29/mnd – 15 instrukser, daglig tracking
  • $189/mnd – 100 instrukser, GEO audits 5k/mnd
  • $489/mnd – 400 instrukser, GEO audits 10k/mnd
Merkevareraporter, nøkkeldord, synlighetsindex for merkevaren, domene rangering, lenke siteringer, GEO og URL sjekk. Otterly er kanskje den mest ommfattende hittil, det er en stor pogramvare som tidligere er fokusert på SEO, men de har god funksjoanlitet på AEO.
  • $59.99/mnd – 90 instrukser, 3 personas, ukentlig oppdatering,
  • $109.99/mnd – 150 instrukser, 5 personas, 2 oppdateriner ukentlig,
AI synlighet på tvers av modeller, hvilke spørsmål/personas gir svar, konkurrent-sammenligning, trender. Rivalsee bruker også "Personaer", dette er har de fordi en kan se at perosner som søekr med ai i høyere grad inkluderer informasjon om deres situasjon. Eksmeplvis; "Leasingleverandør til Selskap i Lillehammer med tre ansatte og to biler." Støtter de vanligste modellene.
  • $89/mnd – 100 instrukser, ukentlig tracking, 3 modeller
  • $189./mnd – 500 instrukserm, ukentlig tracking, 4 modeller
  • $389./mnd – 1000 instrukser, ukentlig tracking, 4 modeller,
Følger med på når din merkevare nevnes i AI og andre kilder, når den siteres og konteksten av hvor den nevnes. Mentionedby er en av de dyrere tilbyderene på markedet uten at tjenesten er noe merkbard forskjellig fra de andre.
Ikke oppgitt enda, tjenesten er i lukket Beta
AI synilghets analyse, merkevaremonitor, ukentlige rapporter og enkel innsikt. De analyserer samtalens sentiment og gir deg forslag til endringer. Dette er kanskje den tjenesten som er mest brukervennlig til nå.

* Alle prisene i denne tabellen vil oppdetere seg fortløpende, vi følger med men kan ikke oppdatere hver uke

1 https://gs.statcounter.com/ai-chatbot-market-share

Her har vi samlet de vanligste spørsmålene vi mottar

Hva er AEO?

Answer Engine Optimization handler om å forstå og påvirke hvordan kunstig intelligens omtaler din merkevare.

Hvorfor er AEO viktig?

Fordi kjøpsreisen i økende grad starter i AI tjenester, og svaret kjøperen får kan avgjøre hvem de ønsker å undersøke videre.

Er AEO verktøyene modne nok?

Ikke helt. De gir innsikt, men varierer i presisjon og kan være dyre.

Kan jeg gjøre noe selv uten verktøy?

Ja, du kan dekke store deler av behovet ved å selv spørre ChatGPT manuelt, lagre svarene og sammenligne. Over tid vil du finne ut hva som fungerer for å bli nevnt mest.

Hvorfor er prisene høye?

Metoden krever at samme spørsmål sendes til flere AI-modeller mange ganger, noe som gjør datainnhentingen kostbar.

Hva er vårt beste tips til nettsideeier?

Sørg for at AI finner godt innhold hos deg. Det er du som forteller AI hva den skal si videre – ikke omvendt.

Hva syntes du om dette innlegget?

Takk for tilbakemeldingen! Dette vil bidra til at vi kan justere og prioritere innholdet på nettsiden.

Lær mer om

AEO

Som et av norges mest erfarende nettsidebyrå er vi avhengig av å alltid være oppdatert på nye trender og tenkikker, disse deler vi selvfølgelig med kundene våre.