Visuelle medier som bilder og videoer, utgjør størsteparten av datamengden for de fleste nettsider. En god start er å gå gjennom hvilke bilder som er viktigst for å kommunisere produktet deres og komprimere disse, resten burde fjernes. Lange videoer kan klippes, eller byttes ut med SVG-animasjoner.
Hvordan kan en få ned utslippene?
Flere opplever også begrensninger med verktøyene nettsiden er bygget med. WordPress-nettsider har ofte unødvendig kompleksitet, med overflødig kode og mange plugins. Denne oppbyggingen gjør sidene tunge og ineffektive, noe som øker energibruken per visning.
Små utslipp kan virke ubetydelige, men skalaen av internettbruk gjør dem viktige å ta på alvor. En godt optimalisert nettside reduserer ikke bare karbonutslippet for hver enkelt sidevisning, den er også raskere for brukeren og bidrar til bedre scoring av søkemotorer.
Økt bevissthet har flere positive ringvirkninger som viser at det er verdt innsatsen for å redusere datamengden, selv om nettsiden bare lastes 500 ganger i måneden.