Analyse og innsikt

Nettsideanalyse og kontinuerlig forbedring

Data­drevet optimalisering gjør at siden aldri blir utdatert og gir økende avkastning over tid.

Lanseringen er starten, det er da vi begynner arbeidet med å finne ut hva som faktisk selger. Analyse avslører hvor brukeren stopper, og iterasjon løser hinder.

Verktøy for god analyse

Vi bruker Plausible Analytics, et betalt alternativ til Google Analytics. Vi velger Plausible fordi det fungerer helt fint uten cookies, dermed slipper vi å plage leserene med unødvendige bannere for å hente inn samtykke. Plausible Analytics selger heller ikke dataen fra din nettside til andre tredjeparter.

Oppsett av analyse

Vi setter opp mål og henter inn data om: 

  • Hvilke knapper som brukes mest
  • Hvor mye tid leseren bruker på innhold
  • Hvor langt de scroller
  • Hvor ofte nettsider fører til at lesere forlater nettsiden
  • Hvilke sider som bidrar til flest konverteringer
  • Definere rekkefølgen på ønsket handlinger

Når dette er satt opp får våre kunder tilgang til et dashboard der de uten å bli overveldet kan se trender og hvilket innhold som faktisk fungerer. Les mer om analyse uten cookies

Kontinuelig forbedring

VI bruker innholdet som artikler, resurser og case studier for å finne ut hva som fungerer for din bedrift.

Forbedringshjulet

  • Publisere en ny artikkel/resurs/case studie
  • Samle data i to-tre uker
  • Sammenligne nøkkeltall med tidligere opdateringer
  • Foreslå endringer eller nye tester
  • Gjenta

Når en artikkel, ressurs eller case studie scorer bedre enn tidligere innhold vet vi at en treffer et behov i markedet, dermed kan en bruke informasjonen til å justere tekst og innhold på forside og produktsider.

Her har vi samlet de vanligste spørsmålene vi mottar

Hvor ofte bør vi analysere?

En ukentlig sjekk holder. Det er viktig at en i bedriften eier ansvaret for å rapportere måltallene, hvis ikke blir dette glemt.

Må nettsiden vår ha cookies og cookie banner?

Nei, som en bedrift som ikke tjener penger på annonser eller har en nettbutikk med stor katalog er det helt unødvendig å bruke cookies i analyse.

Hva er viktigst å måle?

Konverteringsrate, scroll lengde og bounce (Prosent av lesere som forlater nettsiden innen 3 sekunder).

Krever endringer utvikler?

Webflow Editor lar deg oppdatere mange elementer selv, noe som gjør det lettere for alle i bedriften å bidra med innhold.

Når ser vi resultat?

Små justeringer viser utslag etter én til to uker, det er derfor viktig å ha en kontinuerlig strøm med nytt innhold på siden. Det er letter å sammenligne to artikler enn to helt forskjellige sider.

Hva syntes du om dette innlegget?

Takk for tilbakemeldingen! Dette vil bidra til at vi kan justere og prioritere innholdet på nettsiden.

Trenger du hjelp med

Analyse og innsikt

Møt en av våre eksperter, som kan rådføre deg om hva som gir mest verdi for din bedrift og dine kunder.